Как да изберем велосипед за триатлон?
Една от най-големите инвестиции, в триатлона е купуването на велосипед. Плащането на таксата за цял Ironman също не отстъпва, но това ще го разглеждаме друг път. Много често това е едно от нещата, което дори може да откаже начинаещия триатлонист. Технологията, аеродинамиката и компонентите се развиват с всеки изминал ден и дори професионалните атлети трудно успяват да опитат от всички новости.
Изборът на ново колело е свързан на първо място с финансовата възможност и след това с желанието за развитие в спорта. Естествено всеки желае да притежава ТТ байк от последно поколение, но ако това ще натовари бюджета ви или ще го използвате 2-3 пъти годишно инвестицията губи смисъл.
На първо място трябва да решите в какви триатлони искате да участвате. Ако страстта ви е в крос триатлоните шосейният велосипед няма да ви свърши много работа, както и обратно. В България има и шосейни състезания, на които може да участвате с МТБ, но ако решите да се пробвате на някое от веригата Ironman или Challenge трябва да знаете, че там е разрешена употребата единствено на шосейни велосипеди. Винаги се запознавайте предварително с правилника и изискванията на състезанието.
Съветваме ви да не се хвърляте в дълбокото от самото начало. Ако имате възможност да участвате в триатлон и може да вземете колело от приятел просто за да усетите атмосферата на състезанието е препоръчително да го направите за да сте сигурни, че искате да продължите и занапред. Следващата стъпка е да определите колко пари може да отделите. Има велосипеди във всички ценови класове. Някой от тях са на цената на едно стабилно напиване с приятели в столичен клуб, а други могат да струват повече от средната стойност на автомобил в страната. Както при автомобилите тук също се изисква подръжка и добре да сте наясно дали може да си позволите замяната на компонентите при износване, счупване и т.н.
Размер?
Първата и основна стъпка е да определите вашият размер. Различните производители имат различни таблици за определяне на размера. Добре е да имате възможност да тествате колелото преди да го закупите за да сте сигурни че не ви е прекалено голямо или малко.
Ново или втора ръка?
Без съмнение на пазара за велосипеди втора ръка може да откриете много прилични предложения. И в това няма нищо лошо. Ако колелото е запазено, няма счупвания и сериозни забележки съвсем спокойно може да спестите пари от купуване на ново или да се сдобиете с модел от по-висок клас за по-малка сума.
Алуминиево или карбон?
Тук нещата отново опират до това с каква сума разполагате. Карбоновите велосипеди са значително по-леки и осигуряват предимства при катерене, но другите по никакъв начин не отстъпват. В крайна сметка ако го правите просто за удоволствие и не гоните сериозни резултати една алуминиева шосейка би ви свършила чудесна работа.
Избор на монтаж?
Подгряването на седалките и по-големият двигател при автомобилите вдигат допълнително цената. Същото се отнася и за велосипеда. На пазара се предлагат най-различни варианти за окомплектовка и цените зависят от надежността и теглото на отделните компоненти. Бюджетните варианти са с по-ниско качество и вдигат общото тегло на велосипеда. Един приличен вариант спрямо цена/качество е Shimano 105.
Шосеен или ТТ (Time trial)?
Без съмнение това е един от най-често задаваните въпроси. ТТ колелата изглеждат впечатляващо, карат много хора да се обръщат след вас и ви носят едно по-специално усещане. Но ако тепърва навлизате в спорта е добре първо да се сдобиете с шосеен велосипед. Основните разлики между двете са в аеродинамиката, геометрията и комфорта. Един ТТ байк е доста по-неудобен за ежедневно каране и дългите часове прекарани с него от време на време могат да ви се струват като мъчение. За постигане на по-аеродинамича позиция с обикновен шосеен велосипед може да закупите отделно чифт аеро барове, които да монтирате на кормилото.

Bike fit
Това е изключително подценявано сред колоездачите. Дори да имате най-бързото колело последен модел ако не е настроено според вашето тяло то просто няма да ви служи както очаквате. Bike fit-a представлява настройване на отделните елементи според вашата структура на тялото, височина и гъвкавост. Това става чрез анализ на позоцията ви, докато въртите педалите и се извървша с помощта на специален софтуер. Обикновено струва от 90-200лв в България. Майсторското ниво на bike fit-a е така нареченият Wind Tunnel, той спомага за максимална аеродинамика на позицията ви, както и на всички отделни компоненти от колелото и извън него, като каска, костюм, дори и чорапи. Обикновено отнема около 2 часа и струва около 2000 лв., в България не се предлага, трябва да попътувате за да го направите.
Без значение какво колело ще изберете е важно да се чувствате добре с него и да ви носи удоволствие от карането. Колкото повече време прекарвате на седалката, толкова повече опит трупвате и намалявате времето за завършване на втория етап от състезанието.
Екипът на triathlon.bg ви желае успех!
Вашият коментар